I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

15 augusti 2010

Insnöad


Jag har helt snöat in på hortensior.

Jag tycker de är så vackra!

Sedan tidigare har jag planterat Endless Summer (de blå) efter konstens alla regler, men som tyvärr inte fick några blommor i år, jag hoppas de tar sig till nästa sommar.

Så snart det går att plantera (dvs. när diverse byggprojekt är klara...) så ska här bli många fler buskar av ljuvliga hortensior! Jag vill ha fluffiga, vida buskar med vita blommor nedanför verandan som inramning.

Jag är inte så mycket för rabatter även om det är fint. De kräver för mycket underhåll, något som jag inte klarar med en ond rygg. Jag försöker tänka praktiskt och begränsa mig, men man vill ju ändå att det ska se snyggt ut.







Jag kunde inte riktigt hålla fingrarna i styr när jag såg de här plantorna. De ska planteras på ett annat ställe i trädgården.

Sorten heter "Kyushu" och jag har googlat lite för att få mer information om skötseln. Det var svårt! På vissa sajter kallas den "Limelight" och på svenska går den under namnen syrénhortensia, vidjehortensia och höstsyrén. Jahopp! Dessutom står det i beskrivningen att blommorna är gräddvita (eh?) när de i själva verket ser väldigt limegröna ut... Solklart!







... och enligt lappen som hängde på plantan ser de ut så här...


Hmm...?

Någon som har Kyushu i sin trädgård eller kan tipsa om en bra växtsida?


Nu har vi debatt här hemma:
Nypa bort blomman efter den har vissnat eller inte?
Grov beskärning på hösten, våren eller inte alls?

~~

Hur sköter ni era hortensior?


Posted by Picasa

5 kommentarer:

Systrarna Hjertén sa...

Har tyvärr inga tips om hortensior, men håller med om att de är vackra!

Ha en trevlig kväll!
Mvh
frida

Anonym sa...

Hejsan Sanna!
Har fortfarande inte fått tag i några stjärnor till dig. Nu när jag vill ha verkar jag inte finna några, typiskt haha.
Ja, du vi har en buske och två hortensia träd och jag har ingen aning hur de ska skötas men de blommar och är vackra, så jag har väl tur helt enkelt.
Hoppas du hittar bra råd och sen kan du ju dela med dig.
Ha en fin vecka.
Kram Bodil.

Gugis Pärlor sa...

Hej Sanna!

Jag har några hösthortensior men dom sköter jag inget speciellt. På våren brukar jag ta bort den torkade blomman. Om du vill går det säkert att gödsla med surjordsgödsel ( samma som för rododendron). Hoppas det ska göra susen!

Kram Gugi

A House With A View sa...

Åh vilka fiiina hortensior du visar! Blir glad över det då jag planerar att ha en eller flera sådana i trädgården längre fram. Ser fram emot att följa detta, se vad vilken sort du väljer etc. Berätta gärna och följ upp hur du gör :) Men hur reda i denna djungel av såå många namn på en och samma växt!?!?

Önskar dig en fin inledning på veckan!

Kraaamizar aka

Annelie sa...

Vad vackra de är, Sanna!

Jag har några limelight och de växer lite mer likt buskar än mina andra hortensior. De liknar din övre bild något, men absolut inte den nedre bilden. Felmärkta kanske?
Jag har inte klippt ner dem alls, mer på grund av jag inte kommit mig för än något annat.
Mina andra hortensior klipper jag ner på våren när de är så fula att jag inte står ut med dem och innan de börjar få gröna skott. På hösten kan de faktist vara vackra ganska länge med de torkade blommorna på.