I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

20 mars 2011

Chocolate Chip Cookie på nytt sätt


Hejsan!

Hoppas helgen har varit till belåtenhet och att ni hittat på något skoj. Tyvärr fick vi ett väderomslag och 30 cm snö föll under natten till fredagen. Ena dagen barmark, nästa dag står snöskottning åter på schemat- igen! Vinter än en gång. Suck.


 Idag, söndag, hägrar match (igen - jag vet..) och som avslutning på säsongen med tjejlaget blir det Laserdome! Det kommer gå "vilt" till med nitton tjejer i tolv-tretton-års åldern kan jag lova. Någon kommer vara väldigt trött efter denna dags slut... nämligen jag! *skratt*


~~~

Det här riktar sig till alla kakmonster där ute som har svårt att motstå en smarrig choklad-kladdig kaksmet (och som ger blanka *pip* i kalorierna). Ni andra får helt enkelt hoppa över detta inlägg ;)






Kakan uppfyller alla kriterier för en chocolate chip cookie - himmel så god! Den bakas i gjutjärnspanna i ugnen. Supersmidigt! Receptet kommer från systrarna Eisenman´s bok "Två systrars söta".






200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 dl hackad mörk choklad
2 dl hackad mjöklchoklad
(ev. 1 dl jordnötssmör)







Ugn 175 grader.
Smörj och mjöla en stekpanna i gjutjärn, ca 25 cm i diameter.

Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt äggen.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Blanda till en slät smet.

Tillsätt chokladen.

Tryck ut smeten i stekpannan. Grädda i ugnen i ca 40 minuter. Låt den inte stå inne för länge eftersom kakan fortsätter att gräddas en stund när den tagits ut ur ugnen.

Låt svalna på galler.



 


Servera varm eller kall.
Gärna med en kula vaniljglass till.

Ät och njut!



Ha en trevlig söndag
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Gugis Pärlor sa...

Hmmm...så läcker! Fina bilder gör att suget efter den blir KOLOSSAAAAAAL! Ha en fin dag!

Kram Gugi

Annelie sa...

Himmel så ljuvligt gott det ser ut. Min kaffekopp framför mig ser plötsligt så ensam ut.
Två lager choklad. Mmmm så gott. Tror att mina pojkar skulle ge ett solklart godkännande.
Den här ska jag nog lägga på minnet.

Så besvikande att få se 30 cm snö. Ush, vem vill ta fram spaden nu när vi väntar på blommor och grönt.

Inget ont som inte har något gott med sig, du fick ju ut seckatören och knepade till en krans. Jättebra tycker jag. Visst är det kul att pröva nya saker.

Körsbärsblommen kommer nog.

Många kramar.

A House With A View sa...

Shit vad det där ser gott ut, mums!! Riktigt vattnas i munnen :)))) Ja, här har det kommit snö också, suck... men den här veckan kommer våren, det bestämmer vi :))

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

Helena, The Swenglish Home sa...

Härlig och löftesrik header... den luktar våååår!

Jodå, jag har varit här inne och kikat på denna gomsmältare... jisses, jag kunde inte ens stanna här tillräckligt länge för att skriva en kommentar förra gången.. ;-) Nu har jag dock laddat med ett gäng After Eight, så nu skall det gå :-D

Härligt att höra att det går mot varmare och snöfriare tider hos er i översnöade Svedala, och visst gör det under för sinnet!?

Skickar dig ett litet yrt vårskri, en stor kram och ett varmt tack för dina alltid SÅÅÅ mysiga hälsningar hos mig!

Helena