I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

10 januari 2012



Prickigt flaggspel

i härliga färger



Prickar gör mig glad. Särskilt småprickigt. De är oemotståndliga i mitt tycke.


Av mina prickiga tyger har jag sytt ett flaggspel. Något jag aldrig gjort förut och inte riktigt visste hur heller. Men så är det nästan alltid med mina små projekt och det är ju det jag tycker är roligt!




Tyget är dubbelvikt och utklippt med en tandad tygsax. På det viset fick jag snygga kanter och besparade mig momentet med tidsödande fållning. Klipper du med en tandsax ska inte tyget fransa sig, sägs det. Det är första gången jag provar så vi får se om det stämmer.




Jag har sytt en raksöm längs med den tandade kanten, men lämnat en centimeter längst upp på vardera sida. Genom kanalen drog jag ett band igenom alla vimplarna. För att de inte ska hasa ner mot mitten (det blev lite glid i och med att det är ett sidenband) när de är upphängda, sydde jag fast en knapp mitt på varje vimpel för att hålla dom på plats.





Flaggspelet blev en present till Alva på hennes ettåriga födelsedag.


Hon fick även den här färgglada puffen, vilken gav mig idén till att göra vimplarna.


Cirkuspuff från Lagerhaus


Hoppas det blev bra i ditt rum. Kommer och tittar snart!


Ha en fin dag!

Tack för att du kikar in hos mig och tack för era goa hälsningar


Här hemma kämpar jag på med min envisa förkylning som nu är inne på tredje veckan. Jag har fått pencillin mot halsinfektion och starkare hostmedicin. Nu väntar jag bara på att effekterna ska börja kicka in :)



11 kommentarer:

Systrarna Hjertén sa...

Jättifint o härliga färger!

Mvh
Frida

Systrarna Hjertén sa...

Jättifint o härliga färger!

Mvh
Frida

Helena, The Swenglish Home sa...

Åh, precis vad jag behövde denna gråa tisdag - ett färgspel, f'låt flaggspel som är mums för ögat! Det blev verkligen otroligt läckert, och knappen blev liksom pricken över i:t, eller över v:t eller hur vi nu ska säga.

Känner starkt att jag behöver plocka in lite vårfärger i både tyg och blomster, och du gav mig en extra kick!

Himla mysig kudde också, och bara namnet cirkuskudde gör mig på bra humör.

Hoppas, hoppas nu att medikamenterna hjälper så att du får bli frisk, änteligen!

Kram, kram,
Helena

Unknown sa...

I love these Sanna! I need some bright colors....xoxo

Gugis Pärlor sa...

Alldeles säkert gillar lilltösen de färggranna och vackra flaggorna! För att inte tala om den läckra kudden! Det var då en seg förkylning du får dras med... hoppas nu att den ger sig! Kanske färgterapin hjälper lite också ;O)

Kram Gugi

A House With A View sa...

Sicken turtjej denna Alva måste vara som får en sååååå jättefin present!!! Och vad du kan sanna, men det visste jag ju förstås redan:)))) Fiffig sax, har inte hört att den har en sån magi:)

Och du, tusen tack för din kommentar hos mig, den värmde massor, vad snälla du är!!!!

Kraaaaaaaaaaaaaaaam aka

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Vilken underbar mamma du är... så himla söta och fina vimplar du gjort och puffen var jättefin. Tack för tipset!

Du har något att hämta inne hos mig vännen...

Kram kram

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Letar nämligen efter en sittpuff till Hugo :)

Kram igen

Karolina sa...

Oj vad fint det blev!!!
jAg älskar dessa färgglada prickiga tyger... borde kanske sy ett sånt fint flaggspel till barnen =) eller en att ha i trädgården, när det är barnfest!!

Carolyn sa...

Hope you feel better soon! Your polka dot flags are so cute-love the cheerful colors.

Carolyn

Bodil sa...

Krya på dig din stackare!
Tusen tack för dina fina ord inne hos mig. Jag saknade bloggandet så jag började igen men har varit lite till och från om jag skulle fortsätta.
Vilka härliga färger nu längtar man ju efter våren.
Kul att du hittade mig så att vi fick kontakt igen.
Kram Bodil.