I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

26 februari 2012



Böcker, film, nostalgi

{och så lite glitter och glamour mot slutet}


I min hemstad låg det gamla biblioteket inrymt i Godtemplargårdens lokaler. Jag tror det var tillfälligt, men det är här jag minns att jag lånade mina första böcker. Hela huset andades "gammalt" och en stor knarrande trappa ledde upp till bibliotekets våning. Där inne var det tyst, trångt och dunkelt, och luften fylld av den där speciella doften som gamla böcker har. Det var som att befinna sig i en annan värld tyckte jag.


Till biblioteket blev det många cykelturer för jag var en riktig bokmal. Jag var nog tio år när jag hittade en av mammas gamla ungdomsböcker - Kitty och skorstenens hemlighet (orginaltitel: Nancy Drew - Leaning Chimney) av Carolyn Keene och den blev snabbt en favorit! Jag var helt galen i dessa böcker minns jag. Kunde inte sluta läsa, det var så spännande och jag levde mig in i hela hennes värld. Tjatade på bibliotekarien varje gång och frågade henne om det kommit in någon mer bok i serien. Tyvärr hade de ganska få, så min jakt fortsatte i skolans bibliotek - och så fick jag några i födelsedagspresent också... Tror nog att jag lyckades läsa de flesta böcker som givits ut fram till år 1986 i alla fall.

Efter det året fick jag nya intressen men det är en heeelt annan historia det! ;)


Då mina egna böcker ligger nerpackade i lådor på vinden, 
lånar jag en bild av bokborsen.se

Carolyn Keene är förresten en pseudonym, vilket jag inte visste på den tiden.


Intresset för film har alltid varit stort och att se film på bio är ju något alldeles speciellt. I bottenvåningen av Godtemplargården inrymdes även ortens biograf i sann 50-tals stil och gör så än idag vad jag vet. Biljettkuren finns kvar men de röda utnötta biostolarna är ett minne blott och det får man väl vara glad för. De var inget vidare att sitta i. Här gick jag med min mamma och syster och såg för första gången en riktig storfilm; E.T. The Extra-Terrestial, då var jag elva år och upplevelsen minns jag som om det vore igår. Vilken film! Så spännande, annorlunda och sorgligt. Vi satt alla med en tår i ögonvrån och med lättade hjärtan vinkade vi av E.T när han äntligen fick åka hem igen. Några år senare kom en annan dundersuccé inflygandes med buller o brak, när filmen Top Gun landade på vita duken. Den tog oss nog alla med storm. Jisses vilken utstrålning den där piloten Maverick hade...

En filmstjärna var född.


Biljetthytt från orten


Vilket leder mig in på nästa spår.

Böcker gör stort intryck på en och vissa berättelser glömmer man aldrig. För en stund kan man drömma sig bort eller fantisera och föreställa sig en helt annan värld än den vi lever i. Ibland blir en bok till film och vi får se berättelsen komma till liv genom skickliga regissörer och skådespelare. För att hylla alla dessa fantastiska filmer, talanger och prestationer hålls varje år några stycken filmgalor som ni säkert är bekanta med.

Som den stora film- och "filmstjärne-nörd" jag är... gör jag mig ikväll redo för den största av galorna

Oscarsgalan



The 84th Academy Awards


Det ska bli roligt att se stjärnorna på röda mattan igen och spännande att se vilka som får ta hem den åtråvärda statyetten. Ni kan se nomineringarna här. Får se hur länge jag orkar sitta uppe och kika, sändningen börjar ju mitt i natten här i Sverige, så det blir till att sätta på inspelningsknappen ifall jag slumrar till.


Till sist ett glädjerop för Billy Crystal som äntligen är tillbaka som värd :)


KRAM!



5 kommentarer:

Tina sa...

Jag har ju lite dålig koll på vissa stjärnor i filmbranschen men kul att se vad de har på sig.
Kitty har jag ju läst, vilka minnen!


kramen

Tant Åsa sa...

jag var också en stor Kitty fan :-)

Gugis Pärlor sa...

Här är en till som lusläste alla Kittyböcker som jag bara kunde få tag på! Enid Blytons fem-böcker var en annan femma ♥ Mina biominnen är inte så många för jag hade lång väg till närmaste biograf. Men visst minns jag Top Gun!

Kram Gugi

A House With A View sa...

Visst känner jag igen Kittyböckerna, även om jag faktiskt måste erkänna att jag aldrig läst dem, vet inte varför faktiskt... Visst satt väl du uppe förra året också och spanade in oscarsgalan? Vill minnas att du gjorde det... Såååå snygga outfits, gah...

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Unknown sa...

Åh Kitty läste jag också...

Kram Linda