I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

1 augusti 2011

För en kaffeälskare



Äntligen har jag hittat det perfekta receptet på iskallt kaffe!

För många många år sedan (typ tjugo!! hej! vad tiden går...) när vi var i Grekland blev vi serverade kallt kaffe i höga glas. Mixat med en skvätt mjölk, socker och massor av is.

Frappé kallar grekerna den gudomliga drycken

och det är sååå gott!


OM man gillar smaken av kaffe då förstås ;)



Gång på gång har jag försökt få till det med egna mixade kaffedrinkar, men inte lyckats komma i närheten av den grekiska smakupplevelsen som dröjt sig kvar i minnet.

Tills nu.

I helgen surfade jag runt hos The Pioneer Woman (bara älskar hennes humor! och mat! och kök! och lodge! ) och simsalabim, där hade jag det! Hemligheten är tydligen att låta kaffepulvret absorberas i kallt vatten i minst 8 timmar, i rumstemperatur. Därefter silas blandningen och kyls ned. Sedan är det bara mixa drinkar för glatta livet :)


 Här nedan kan ni se en kort film på hur jag gör min kaffedrink:


Notering:
Jag tog ett halvt paket mörkrostat kaffe (250 gram) till 4 liter vatten och lät det stå över natten i en stor kastrull med locket på. Det blev ungefär 2 liter färdig kaffeblandning. Jag förvarar det i en kanna med lock i kylen. Ungarna trodde att jag hällt upp coca-colan och blivit helt galen. Fniss ;)


Blev mycket kaffeprat idag men så kan det bli ibland.

Ha en fin dag!


Uppdatering:
Efter inlägget fick jag tips från två snälla läsare om hur grekerna gör sin frappé - orginalet! Gå in på kommentarsrutan och läs om det, ifall ni skulle vilja testa själva.

Mitt tips/recept ska alltså inte förväxlas med en riktig grekisk frappé.

-Sanna-


 
Posted by Picasa

7 kommentarer:

Gugis Pärlor sa...

Hej på dig du! Frappe kommer jag också ihåg som väldigt läskande och gott (typ 20 år sedan jag var i Grekland sist)... men något experimenterande har det däremot inte blivit av! Tur att jag har ditt recept ifall jag blir riktigt frappesugen ;O)

Kram Gugi

A House With A View sa...

Trots att jag inte gillar kaffe (dricker the) så skulle jag nästan kunna omvändas, haha. Uuuunderbara bilder och vad kul att se filmen!!!!!! Ser suuupergott ut!!!

kraaaaaaaaaaaaam aka

Unknown sa...

I saw this! Now I will have to try it.
Have a happy day...
SueBee

catarinah sa...

Hejsan!
Om du ska göra en riktigt frappe så är det faktiskt inte alls så där krångligt. Bor i den grekiska övärlden sedan mer än 25 år och blev nästan lite full i fniss över beskrivningen med att låta kaffet dra i 8 timmar. Skulle det vara så omständligt så kan jag garantera att det inte skulle bli några frappe här nere.
Enkelt recept, och det rätta kommer här:
Nescafe pulverkaffe, helst just det märket för smaken,
Socker,
Iskallt vatten och
Is
En enkel drinkshaker behövs och så lite iskall mjölk eller en sked vaniljglass.
Man tar 1 tsk nescafe per person, helst ska man inte göra till mer än ett glas åt gången i shakern, socker efter smak, 1 tsk brukar vara bra, och så häller man bara på ca en deciliter kallt vatten, locket på och så skakar man kraftigt tills det bildats skum i shakern. Så häller man upp detta i glas, fyller på med någon isbit och så ska mer vatten i långsamt tills glaset ser ut att innehålla drygt hälften kaffe, en tredjedel skum. Så tar man i mjölk, och/eller glass så har man en frappe precis som i Grekland. Gottigott.

Gugis Pärlor sa...

Hej igen! Idag frågade jag en arbetskamrat som är i Grekland så gott som all ledig tid om han kunde recept på frappe. Åja... precis som Catarinahs beskrivning ovanför ;O)

2 tsk nescafepulver
2 tsk socker
3-4 isbitar
2 msk vatten

Allt skakas om i en cocktailshaker eller möjligen mixer för att det ska bli skum. Sockret ska inte smälta utan det ska kännas att det är kristaller när man dricker. Häll på med kallt vatten och mjölk.

Lycka till!

Sanna - My Blueberry House sa...

Tack Catarinah och Gugi för er input! Bra, då vet jag hur grekerna gör sin frappe.

Vill bara förtydliga att receptet jag hittade hos The Pioneer Woman inte kallades frappe utan "iced coffee" - det är jag själv som gör den kopplingen eftersom jag tyckte att smaken motsvarade frappen jag en gång drack i Grekland.

Uppskattar att ni tog er tid att skriva ner det riktiga frappe-receptet åt mig :)

Sanna

catarinah sa...

Anytime :) Ni har så fina bloggar allihopa, kul att läsa och kommentera.