I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

24 juni 2010

Fira Midsommar


I helgen firar vi Midsommar

För mig är Midsommar främst förknippat med sommar och barndomsminnen på landet hos mormor och morfar. Man klädde sig fint, dansade kring stången, lekte, åt somrig mat och dagen och kvällen var lång och ljus. Som barn plockade vi alltid sju sorters blommor på midsommaraftons kväll och placerade dom under huvudkudden (och så skulle man hoppa över nio gärdesgårdar... men vi nöjde oss med blomplockningen..) och sedan skulle man drömma om sin framtida käraste... och, så skulle man akta sig för att bada för då kunde Näcken komma och ta en, sas det ;)

Midsommar kändes alltid lite magisk när man var liten.


Maten är viktig till Midsommar.


Denna helg brukar bli något av en matpremiär av mycket viktiga råvaror.

Här på Östgötaslätten dukas det upp till lunch med viktiga ingredienser som sill och färskpotatis med gräddfil och nyklippt gräslök. Jag är inte förtjust i matjéssillen utan föredrar löksill och senapssill. Vi dricker öl, sjunger snapsvisor och skålar med snaps! Jag gillar egentligen inte snaps och spritdrycker men härom året provade jag Hallands Fläder och den var riktigt god! (nu är jag fast hihi...hick!)



 



Till efterätt serveras det jordgubbar med mjölk eller jordgubbar, glass och grädde - beroende på hur var och en vill ha det. Naturligtvis blir det även en jordgubbstårta senare till kaffet!


från vårt eget jordgubbsland


Och stannar man kvar till kvällen vankas det grillning, vin och fest så länge vi orkar vara vakna...;)

Posted by Picasa

4 kommentarer:

Unknown sa...

Sounds and looks like fun! I love a good beer.
Enjoy your day!
KarenSue

Helena, The Swenglish Home sa...

Nu spädde du allt på Sverigelängtan hos mig igen. En mumsig meny och salivframkallande foton, himmel så härligt! ;-D

Varmaste midsommarhälsningar, Helena, The Swenglish Home

Anonym sa...

Hej vännen!
vad jag inte skulle göra för att få äta ny potatis och silll.....åhhhh.
Jag ville bara tacka för kommentar och önska dig en helt underbar och magisk midsommar!
Kram Bodil.

Annelie sa...

Oj vad jag får hemlängtan, precis som Helena säger.
Ser himla gott ut. Smarrigt rent ut sagt och väldigt traditionellt.

Annelie