I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

3 september 2010



Happy Friday!

Så har en vecka gått igen då.

Ungarna har nu avverkat två veckor i skolan och de börjar komma in i rutinerna. Ingen mjukstart här precis utan mer "pang bom nu kör vi och här kommer läxorna och proven". Jisses!! Jag har haft fullt upp att anteckna i kalendern om allt som ska hända under hösten och lära mig scheman. Någon som känner igen sig?


Eftersom hösten nu har gjort sitt intågande här med friska vindar och mörka kvällar (och eftersom det är fredag och jag bestämmer *blink*) så tänkte jag pigga upp med världens enklaste dessert:


Pannacotta



Hallonsaft och Pannacotta


Recept för 4-6 portioner

2 gelatinblad
5 dl vispgrädde
½ dl strösocker
½ vaniljstång

1. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
2.Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull.
3. Skär en skåra i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och stången i gräddblandningen.
4. Sjud på svag värme i ca 5 minuter. Vispa lite då och då.
5. Tag ur vaniljstången och stäng av värmen på spisen.
6. Krama ur gelatinbladen ordentligt och vispa ner dom i gräddblandningen.
7. Häll upp i portionsskålar. Låt stå i kylskåpet i minst 3 timmar tills krämen stelnat.

Förslag på topping:
Mixa 200 g hallon och 1 dl florsocker.
Häll hallonsåsen över pannacottan strax för servering.

~~~

Ikväll blir det att följa med dottern på första innebandy-träningen för säsongen. Sedan blir det en lugn hemmakväll för mig och barnen medan pappa är ute med arbetskamraterna och fiskar kräftor.

 På lördag skulle jag gärna vilja besöka Ikeas loppmarknad som de anordnar på parkeringen. Alla varuhus i Sverige är med om jag har förstått rätt. Någon som ska dit? Kan bli kul.

På kvällen ska vi faktiskt på lite "rajtantajtan" (hoppas vi!) då det anordnas en Oktoberfest här i stan. Vi har aldrig deltagit förut men hört att det har varit väldigt roligt. Ska bli spännande!

~~~


Trevlig helg!

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Gugis Pärlor sa...

Hej Sanna! Pannacotta är sååå gott! Mums... Ni kommer visst att ha fullt program i helgen(fniss) Du måste rapportera sen hurdan loppisen vid Ikea var!!? Hoppas du fyndar nåt trevligt! Och ha en rolig rajtantajtan-time på stan ;O)

Trevlig helg!

Kram Gugi

Systrarna Hjertén sa...

Ser smarrigt ut med Pannacotta, själv är jag helt slut och orkar inte laga något...idag får det bli pizza!

Ska inte till Ikeas loppis, däremot hoppas jag att jag ska till en långt ute på landet...

Trevlig helg!
Frida

A House With A View sa...

Har ALDRIG gjort pannacotta förut, men funderat att göra det måånga gånger! Tack för receptet, nu ska det bli AV!!

Hoppas du får det riktigt trevligt på din festkväll!

Önskar dig en riktigt trevlig helg!

Stooora kramizen från aka

Celestial Charms sa...

Hello,
This is my first time to your lovely blog. I really like the lilac colored background you have chosen, so pretty. Lovely recipe for pannacotta too. I am going to have a look at some of your past posts now. Have a lovely weekend.

Annelie sa...

Har varit skönt att släppa på alla måsten och all rutin under sommaren, men nu när rutinen är tillbaka, här med, så måste jag säga att det är ganska skönt det också.
Panna cotta har jag aldrig gjort, men jag tycker det är gott.
Din saft ser god ut, blir riktigt törstig, Sanna!

Hoppas du har en mysig helg!