I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

8 juli 2013



Uteliv

Här jobbas det på med uteplats och kök.
Tack vare fint väder har vi hunnit med en hel del de senaste veckorna.

Betongskivan har kommit på plats och vi är ganska nöjda med den för att vara första gången. Översidan blev väldigt slät och fin. Luftbubblorna blev vi inte helt kvitt, men det gör inget, de stör inte så mycket. Skivan är 4 centimeter tjock och väger en hel del. Inget man tar under armen och bär iväg med själv direkt. Det krävdes en insats av hela familjen för att bära ut den och lägga på plats! :)





Vatten är alltid bra att ha till hands så, vi bestämde oss för att sätta in en liten rund diskho och endast kallvatten i kranen för enklare avsköljning. HÄR kan ni se mer av köksdelen i bild. Under bänken ska vi ha hyllplan och så tänkte vi ge oss på att snickra skåpdörrar själva eftersom vi inte följt några standardmått. Hur de ska se ut är inte bestämt ännu. Ett projekt jag ser fram emot och som kommer bli jättekul att skissa på.



 


Över köksdelen har vi nu byggt klart ett pergola-tak i trekant. Den skyddar inte så mycket för vädrets makter, utan är mest till för att skapa en snygg inramning. Det blev jättefint och precis som jag tänkt. Helheten får ni se så småningom när den är vitmålad och skåpdörrarna på plats.





Vy från andra hållet.

Har länge letat gammalt klassiskt trädgårdsbord till dessa stolar men gått bet fullständigt.
Så, i förra veckan var jag in en sväng på IKEA och då köpte jag det här plåtbordet istället. Det är mörkgrått med små utstansade blommor runt kanten. Tycker det blev en fin kontrast och rätt snyggt mot allt vitt, så nu kör jag på det så länge.



Ha en fin dag!

Hoppas ni alla har en bra sommar och semester!



7 kommentarer:

Rosa i huset i vitt sa...

Ser jättefin ut

Tina sa...

Hur fint som helst, jag tycker skivan ser kanonbra ut!
Så många fina detaljer också, du är så himla duktig på trädgård. Hur gjorde ni skivan, framför allt det där med skakningen för att få bort bubblorna?

Solkram

Tina sa...

Ni rörde mer i smeten än vad jag gjorde, ska testa med att banka under och mer nästa gång. Jag har behandlat skivan inne o ute med parraffinolja, fick rådet på stenhuggeriet i stan. Jag smorde in o torkade i ett par omgångar tills en vattendroppe kunde bildas av lite vatten som droppades på. Då är den mättad, snubben där sa till mig att detta var det bästa alternativet, särskilt utomhus. Men han kanske bara ville sälja det just han hade hemma...
Håller med om att det är kul att dela idéer, tack så mycket för dina!

Kramkram

Anette Ryan sa...

Ooohhh nu är jag nyfiken på att få se slutresultatet. Pergolataket är supersnyggt och betongskiva blev ju toppen, modigt att gjuta själv kan jag tycka.
Ha en härlig vecka!
Kram Anette

Sofia sa...

Det där blir ju hur snyggt som helst! =)
Snyggt också med det mörka bordet till det vita... =)
Sommar-kram
Sofia

Bodil sa...

Jisses, vad fint det blir!
Ska bli spännande att få se slut resultatet.
Ha en fin helg!
Kram Bodil.

Helenas blogg sa...

tittar in av en slump och lämnar ett avtryck=) ska kika vidare på din blogg nu och kanske få lite inspiration, ha en fortsatt trevlig kväll/Helena