I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

11 december 2009

Härliga blå tallrikar

För några veckor sedan besökte jag julmarknaden hos Hjärta till Hjärta och tog med mig de här tallrikarna hem. Det är samlartallrikar och serien heter Désirée - Old Copenhagen Blue, Svend Jensen of Denmark.



Jag gillar det blå/vita i dessa vintriga motiv. Jag tycker det är synd att bara ha dom som prydnad så jag tänker använda dom till vardags. Motiven kommer från H.C Andersen´s sagor och de är speciella för mig.



Vi har varit på semester i Danmark några gånger och hamnar alltid i staden Odense där H.C Andersen växte upp. Där finns ett museum alldeles intill hans barndomshem och på sommaren spelas det upp en teater utomhus med karaktärer ur hans sagor. Det är så vackert och välspelat - ett riktigt sagoäventyr. Där sitter vi på en filt i det gröna gräset med en picknickkorg och myser. Efter föreställningen går skådespelarna runt och hälsar på publiken. Väldigt trevligt!
Känner du igen någon av sagorna?


Från toppen och vänster

The Shepherdess and The Chimney-Sweep 1974
Willie Winkle 1980
The Old Street Lamp 1979
The Snow Man 1977
The Snow Queen 1976
The Fir Tree 1973

Tallrikarna producerades mellan 1970-2002 och endast under det år som tallriken anger.

Min förhoppning är att hitta fler motiv så småningom. Just nu beundrar jag de sex jag har...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Har från 1975
1972
1981
1982
Jag själv inte vill ha kvar om du är intresserad av att köpa :)