I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

1 mars 2010

Will you be my cupcake?




Mini Cupcakes







Jag gillar den här formen från Klara Färdiga Gå. Den är väldigt stadig, av kraftigare papper och släpper bra. Perfekt att göra mini cupcakes i. Har fått en del kommentarer om att jag "snott" dom från McD hihi! Men deras ketchupformar är mindre kan jag upplysa om.




 Det man kan tänka på (i alla fall jag) är att inte ha för mycket smet i formen så det väller ner över kanten. Då kan det bli lite trixigt att få ur cupcaken. Ta tag i kanten och dra isär i sidled så "öppnar" den sig som en solfjäder. Det tog en stund innan vi lyckades klura ut det ;) 





Receptet är taget ur Leila Lindholms bok "A Piece of Cake" som är en av mina favoritböcker. Hennes recept hittar du på sidan 86 och heter "Chocolate Cupcakes". Har du inte boken kan jag maila receptet.

Min topping är en smörkräm/buttercream som innehåller smör (vilken överraskning!) florsocker, vaniljsocker och färgpasta "rose petal" från Wiltons sortiment och så jordgubbsströssel på toppen.




Innan jag visste att jag skulle testbaka i just dessa formar, bakade jag mini cupcakes (ovan) till kakbuffén. Det är samma recept men jag har använt en färdig chokladglasyr (endast tillsatt vatten) och doppat ner topparna runt om. Det jag kan säga om den glasyren är att den var blank och fin tills den stelnade... nåja, alltid lär man sig något nytt ;)


Ha en trevlig dag!


1 kommentar:

Mrs Small Town sa...

Men så SMART!!! Mini cupcakes i former från McD!!! Denna vecka har jag faktiskt letat på små muffins former, men inte hittat något bra.

Synd bara att vi inte har någon McD nära oss... Ibland är det en klar nackdel att bo i lite liten stad! Dessa minicupcakes hade varit PERFEKT till dotterns discokalas på fredag.

Tack igen för en bra idé!

Hälsningar

Sara Small Town

och TACK för din kommentar på mitt krokinlägg, visst är de snygga :-)