I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

2 september 2009

Endless Summer

Den här veckan händer inte så mycket på byggfronten.
***
Nu när skolan dragit igång och semestern känns allt mer avlägsen blir man påmind om verkligheten igen. Vi har avverkat tandläkarbesök, läkarbesök, idrottsdagar, föräldramöten, scoutmöten, fiol- och tennislektioner och upptaktsdagar på löpande band, puh!
***
Mellan alla byggbeslut som ska tas funderar jag emellanåt på andra projekt. Vad ska vi till exempel göra med trädgården? Jag (vi) har aldrig varit någon trädgårdsfantast och kommer förmodligen inte heller att bli. Men, jag tycker det är väldigt vackert att se på! Jag förundras över människor som lägger ner hela sin själ i trädgården och skapar oaser. Tänk om man hade en sån där riktigt blomstrande trädgård där det alltid finns något som blommar. Men jag inser ganska snart att det kommer vi aldrig att få för vi är helt enkelt för bekväma av oss.
***
Men något litet ska man väl ändå kunna få till!? Något överskådligt som man kan ha kontroll över? Jag har alltid gillat hortensior och när vi satte igång med det här projektet så bestämde jag att vi skulle plantera hortensior så småningom. Jag ser framför mig stora frodiga blomstrande buskar... det kan väl inte vara så svårt? Så när jag häromdagen var på Vikingväxter i Mantorp och skulle köpa häckplantor (trodde jag) kom jag istället hem med fyra stycken underbara skönheter av blå hortensiaplantor...
De heter Endless Summer The Original
En ganska ny sort här i Sverige. Den blommar på gamla skott och årsskott och är härdigare i vårt klimat. Nackdelen med de blå skulle väl vara att de kan ändra färg till rosa (vilket iofs också är fint) om de inte får tillräckligt med sur jord.
***
Detta blir helt klart en utmaning! Jag har laddat med rododendronjord och sulfat för att få till den sura jorden. Igår kväll planterade vi dom på framsidan på var sida om trappen. Tyckte det kunde bli en fin inramning mot vår blågrå fasad. Så här blev det:
Nu ser det lite tråkigt ut med all sand runt omkring men det får ni bortse ifrån. De ska växa till sig så småningom och bli en meter på höjden och bredden. Håll tummarna!
***
Mitt bästa trädgårdstips (för latmajan) är annars KRUKOR! Vill man ändå ha lite blomsterprakt omkring sig så plantera i krukor. Då slipper man knäböja över rabatter och rensa ogräs. Börja i liten skala så det blir lätthanterligt och du hinner med, sen kan man utöka efter hand, det är mitt bästa tips!
Här har jag planterat aster, murgröna och silverek
och så blev det en silverek över som fick hänga med till pelargonerna.
Så snabbt och så enkelt!
***
Vad hittar jag på härnäst?

Inga kommentarer: