I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

21 mars 2012


Hej, hur mår ni?

Om vi bortser från måndagens något överraskande snöoväder (!) så har vi haft det ganska soligt och fint här omkring. Grönt, knoppigt och våren känns i luften igen. Härligt! Något som är mindre härligt är att jag tror jag utvecklat någon sorts allergi mot tulpaner..!! Joo visst! Känner ingenting när de är nyinköpta men efter fyra dagar blir jag tung i huvudet och börjar nysa o snora om vartannat. Doften blir väldigt påträngande. Blir lite bättre om jag inte vistas i samma rum och helt bra om jag inte har några alls - attans också.



Bye Bye Tulips...






Nu tänkte jag visa hur jag gjorde spegeln (det färdiga resultatet kan beskådas ett par inlägg neråt eller genom att klicka här). Det här är första gången jag gör en spegel så det tog en stund att fundera ut själva monteringen. Här nedan ser du vad du behöver för att starta - plus trälim, limpistol och färg.






Spegeln har jag hittat på loppis.
Pärlband har köpts HÄR
Trästavar hittas HÄR






Jag sågade ut en rundel ur en masonitskiva som är större än spegelns mått. Går säkert bra med vilken träskiva som helst bara den är stadig. På den har jag ritat ut spegelns storlek (yttre strecket) och ett inre streck. Varför det då? Jo, jag vill att trästavarna ska ligga en liten bit under spegelns kant.






Här har jag lagt ut stavarna på prov för att kolla hur många stavar jag behöver och för att se hur brett avståndet blir emellan. Stavarna läggs mot den innersta cirkeln som jag ritat ut enligt bilden ovan.






Dags för limning. 

Jag använde vanligt trälim och pytsar ut ordentligt med lim. Jag börjar med de längsta stavarna i botten och eftersom limmet inte är snabbtorkande, går det att justera avstånden efter hand så de blir jämna och fina runt om. Sedan får de ligga ett dygn och torka ordentligt. 


Stavarna behöver stöd för att inte lägga sig ner mot bordsytan, då fäster de inte ordentligt mot masonitskivan utan pekar uppåt litegrann istället. För att förhindra detta satte jag en tung gjutjärnsgryta ovanpå för att få dom att ligga på plats. Förstår ni vad jag menar?? Glasklart i mitt huvud... ;)






Innan jag börjar med nästa del, lägger jag ut några stavar på tvären runt om. De fungerar som stöd för det översta lagret.






Sedan är det bara att upprepa proceduren, men den här gången lägger jag stavarna omlott för att få "solstråle-effekten". Jag har även kortat av dessa stavar. Torktiden dubblar jag för att vara på den säkra sidan.





Nu är det dags att limma fast spegeln. Efter att ha mätt ut vart spegeln ska sitta drog jag ett varv med limpistolen och tryckte dit spegeln snabbt.


Mot spegelns kant mäter jag ut ett pärlband som jag fäster med hjälp av limpistolen.






Sista momentet är målning.

Jo, jag velade lite i vilken ordning jag skulle ta saker och ting här. Måla först - sen sätta dit spegel och pärlband? Men jag valde att täcka spegeln och sedan spraymåla allt vitt. Tyvärr täckte sprayen dåligt, så det blev en strykning med målarpenseln också, men det var snabbt gjort.



 
 Solklart eller hur!? :)


Ha en fin dag!



2 kommentarer:

A House With A View sa...

Haha, solklart, fyndigt, du har humor du Sanna!!! Och en himla kreativitet för attans så fint du får till allt du gör hela tiden, gah... Verkar ganska svårt tycker jag, även om din beskrivning är kanon. Men att få till allt jämnt och fint...hmmm... hade nog inte lyckats lika bra som du tyvärr...

Stöööööörsta kraaaaaaaaaaaaaamen aka

Anonym sa...

Härligt pyssel, fantastisk spegel. Är så spänd på att få se den klar. Ha en fantastisk helg du min enda följare :-). Kramis Åsa