I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

10 november 2010

Överföringsteknik


Hejsan!

Här är allting vitt och vintrigt utanför dörren. Snön har åter gjort sitt intågande och det ser ut som den är här för att stanna ett tag. Jag har bestämt mig för att omfamna den haha! Nu är det ju snart juletider så det känns mer rätt nu än förra gången så, bring it on! Jag är redo ;)

 
Får ni idéer som ni inte riktigt vet hur ni ska genomföra?

Så var det med den här. 

Den går inte förklara, utan bara finns där i huvudet. Du googlar och letar efter uppslag. Du kan precis föreställa dig hur det ska se ut men, hur sjuttsingen gör du för att få det som du tänkt? Och var finns materialet??





 
Jag ville skriva ut egna texter (eller bilder) på överföringsark via datorn. Det ska vara billigt, snabbt och enkelt! Jag tänker på tekniken med "rub-ons" om det är bekant? Det finns även något som kallas för strykark. Ni vet när man stryker ett motiv på tyg men, om man vill ha en text på till exempel en tavla eller en träbit, hur gör man då? Väggord finns att köpa och mallar, men texten kanske inte passar just mig...


Klart man måste krångla till det för sig!


Men, så en dag fastnade ögonen på en produkt i Panduros sortiment. Lacklim och vägledning för bildöverföringsteknik stod att läsa om. Aha! Det var ju det här jag gått och tänkt på! Beställde genast hem och satte igång. Resultatet blev tre små spegeltavlor med text. Inte jätteperfekta men vaddå, det var ju första försöket ;)

 


 
Men vet ni vad?

Jag måste leva under en väldigt stor tung sten...

Tänkte att jag måste göra en sökning på internet, jag vet att jag en gång har sett en "how-to-video" för egna rub-ons och.... vad hittar jag nu då? Jo det här!

Klicka HÄR

Som sagt, varför krånglar man till det?


Ha en trevlig torsdag!


PS. Nu när jag har provat tycker jag att Panduros teknik lämpar sig bäst vid överföring av bilder. Enstaka ord verkar ju mycket smidigare att göra med OH-film istället!



Posted by Picasa

5 kommentarer:

Celestial Charms sa...

I think it came out beautifully. I wish I knew more about the
"how to" to advise you further, but I think you did a great job.
Maureen

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Oj, tänk vad mkt fint man kan göra med datorns hjälp :) Är inte ett dugg teknikintresserad, blir bara stressad av allt som går att göra som man försöker sig på, men som aldrig blir bra Haha

Ha en fin kväll!
Kram kram

Gugis Pärlor sa...

Hej Sanna!

Man lär sig så länge man lever, heter det ju... Oftast behövs det några fel och misstag också ;O) Men jag tycker att du lyckades riktigt bra med dina ramar. Jättesnyggt! Ännu en orsak till varför jag borde skaffa en printer (hihi) Passligt objekt för julsäcken??

Kram Gugi

Systrarna Hjertén sa...

Precis vad jag gått och funderat på de senaste dagarna, men jag skulle vilja föra över bilder till tyg.

Snygga tavlor du fixat till!

Mvh
Frida

P.S. gillade din Halloween outfit!!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hihihi, "you're not alone" under stenhögen:-))

Kram H. som kollade in de fiffiga clementinstjärnorna. Ursmart och så snyggt! Och ekonomiskt... vad kan man mer önska:-)