I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

22 april 2011


Dukning i Påsk

Jag tittar alltid efter tallrikar under mina loppisrundor.


Jag hoppas att jag ska hitta något fint med toile och engelsk landsbygd. Kruxet är att det är svårt att hitta ett parti med många av samma färg. Oftast finns det bara ett eller två exemplar och de är väldigt fula och skavda, ibland även spruckna.



Så gissa om jag blev glad när jag klev in genom dörrarna (i en nyöppnad loppisbod) och fick syn på de här:




Det var ett ojämnt antal tallrikar, koppar och fat men det räcker totalt till sex personer. De är helt felfria, inte en skråma! Färgen är brun/vit och har en vågig kant (som är lite svår att fånga på bild) och heter Elizabethan - Barratts,Staffordshire.






Den lilla desserttallriken heter English Scene - Adams, Wedgewood.
Jättesött motiv i ljusare brunt och vitt.






Det är roligt att duka till festliga sammanhang och göra bordet extra fint och inbjudande. Lägga ner lite känsla och omtanke betyder så mycket. Jag tycker personligen att man blir gladare av det. - både som gäst och värdinna.




 
Det behöver inte kosta massor av pengar för att kunna duka fint. Blommor på bordet och fina servetter är en bra start. Att bara gå igenom sina skåp och lådor hemma kan löna sig. Det jag har dukat med här är nästan bara loppisfynd (tallrikar, bestick, vit blomsterskål, duk, äggkopp).  






Äggvärmarna har jag fått i present för många år sedan av min syster (hon vet vad jag gillar). Den gröna bordstabletten från Himla har jag fyndat på ett överskottslager. Ljusen kommer från Åhléns och de sålde ut gula och gröna för en femma styck. Vem kunde motstå det? ;)






Glasen är ett riktigt fynd från CityGross. De sålde ut dessa i 3-pack för 20 kronor!





 
Så där har ni en glimt in i min dukning till Påsk - hoppas ni gillade det.
(de här tallrikarna kommer även bli jättebra till höstens middagar tänker jag)






Nu ska jag ut i det fina vädret igen.

Sambon snickrar vidare på vår trappa och det gäller att ha läget under kontroll... ;)


Glad Fredag! 

2 kommentarer:

Gugis Pärlor sa...

Haa! Där ser du vad fina fynd du har gjort/ gör! Loppis är största och bästa charmbutiken enligt mig... Det bara skriker på hyllorna... välj mig! Läcker färg på tallrikarna! Hur är det möjligt att de säljer bort sådana glas sååå himla billigt! Oj, om jag hade varit där skulle jag också ha köpt! Finns erbjudandet ännu kvar ( ifall att jag skickar min bror på uppköp... fniss)??

Kram Gugi

Helena, The Swenglish Home sa...

Mmm, jag skulle gärna bli bjuden till bords hos dig (och då inte bara för den fina dukningens skull, förstås! :-). Jättefina fynd, och det står nu helt klart för mig att du ju måste komma och hälsa hos oss på en dag, för i våra second-hand-butiker kryllar det av billigt liknande porslin!

Önskar dig en riktigt skön påskhelg och hoppas att solen lyser över blåbärshuset!

Kram, Helena