I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

9 maj 2011

Spring Cake


Hejsan!


Nu börjar vi komma in i vardagens lunk igen efter en lång skön helg med firande och fint väder. Till helgens släktkalas bakades det tårta och jag tänkte visa er den jag bidrog med.







Denna gång blev det ett vitt marsipantäcke dekorerad med pastellfärgade kristyrblommor och blad. På insidan har jag försökt att kopiera "prinsesstårtan" med sylt i botten, tjockt lager vaniljkräm och grädde överst. Det blev en av mina godaste tårtor hittills.






Visste ni att det numera finns både grön, rosa och vit färdigkavlad marsipantäcke att köpa i livsmedelsaffären? Den vita är särskilt populär nu till vår- och sommardagarna verkar det som. Marsipan är godare än sockerpastan tycker jag. Det negativa med marsipan (har jag upptäckt) är att den lätt spricker. Den är inte lika elastisk och formbar som pastan.






Vet ni en annan sak?
Jo, jag har gjort blommor och blad själv! Som jag har sagt tidigare så tränar jag på att bli vän med spritsen och det här var inget undantag. Två plåtar senare hade jag lyckats få till snitsen och kunde välja ut de som såg *host* "någorlunda snygga" ut. Lite pilligt att sätta dit pärlorna var det. Vänta inte för länge för då fäster de inte, eftersom kristyren stelnar ganska snabbt på ytan. Det var en rolig erfarenhet och jag behöver absolut mer träning! Men det blir sååå mycket billigare att göra dom själv att det är värt det.






Det blev en hel del blommor och blad över. Jag tror dom har ganska bra hållbarhet, så jag förvarar dom i en burk till nästa bakprojekt dyker upp. Färgerna blev jättesnygga.







Ha en fin dag!

Tack för att du hälsar på hos mig :)

Posted by Picasa

6 kommentarer:

Ebba sa...

Vilken ljuvlig tårta!

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Vilken bedårnade tårta, alldeles ljuvlig med blommorna på! *ler*

Månsta bara säga WOW alltså vilken stor fin veranda ni har...¨

Försökte kommentera häromdan men det ville sig inte, var nog fel på blogger ;)

Ha en underbar dag!
Kramar, Linda

Helena, The Swenglish Home sa...

Helt OTROLIGT SNYGG!!! Sedan får jag ju "begär" på prinsesstårta när jag ser den, så där som jag kan få ibland just bara för jag bor i ett land där de inte är så lätta att hitta (när jag bodde i Sverige åt jag den sällan :-). Du är verkligen helt sagolikt duktig på bakverk och att få dem att se både proffsiga och läckra ut. Jag håller fortfarande tummarna för den där bakboken "Från Sannas kök"...

Jag ser nu att jag har missat ditt förra inlägg med er toksnygga veranda. Precis en sådan, lite à la sydstatsamerikansk har jag drömt om i många år. Inte för att det skulle passa på vårt engelska stenhus, men om jag någonsin bor i Sverige igen och får bo i ett trähus... då vill jag sitta i en gungstol och nynna gospelmelodier på min verandra...

Stor kram till dig och en extra kram för din rara hälsning hos mig, den värmde mer än du kan tro.

Helena

A House With A View sa...

Wow wow wow, sååå heeelt underbart vacker tårta!! Romantisk och ljuv, somrig och alldeles strålande fin!! Shit vad du kan, och jag kan inget, haha. Varför måste det vara så orättvist :))

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Anonym sa...

Jättetjusig tårta, som dessutom var fantastiskt god!

Kram
Monica

Gugis Pärlor sa...

Wow... mästerbagare där! Hur har du gjort blommorna? Du får ta och visa trixen ;O) Marsipan gillar jag också... bäst den traditionellt gröna som jag tycker har mera mandel i sig. Färdigt kavlade lock finns inte ännu hos oss så jag brukar bunkra upp när jag kommer över eller så får brorsan ta en sväng via butikshyllan (hihi). Idag har vi haft 24 grader och jag har väntat på åskväder länge redan men det tycks inte bli av. Det drar visst längre inåt landet?

Kram Gugi