I´d give up chocolate - but I´m no quitter ;)
Stop. Take a Moment. Breathe.
more Quotes

9 juni 2011

Inspirerande uteliv



Outdoor Spaces
Juni - Juli - Augusti
Vi har fått en bra start på sommaren.

Nu vill man bara vara ute och njuta av utelivet.
Kanske behövs en gnutta inspiration och tips på hur man skapar en trivsam uteplats?





Jag har investerat i två nya böcker inför sommaren och visar några bilder från den första som heter Outdoor spaces av Pottery Barn. Boken innehåller en mängd unika uteplatser och kreativa inredningsdetaljer. Här får man inte bara vackra bilder utan också tips på planering och utformning av en uteplats samt information om material, färgkombinationer och möblering.










En uteplats kan vara precis vad som helst och användas till så mycket. Det är en förlängning av vårt hem och den kan se ut på så många olika sätt.










Jag gillar den här idén att hänga glasburkar på linor med värmeljus i.







Fiffigt att skriva på stenar - och så håller de duken på plats







Och om man skulle råka ha ett båthus... vore det inte fint att inreda den?







Duscha ute i det fria...







eller varför inte släpa ut badkaret?





















 


 

All photos by David Matheson
Idéerna är många och täcker in det mesta.
Stil - Underhållning - Avkoppling - Matlagning -Dukning - Utflykter


- och boken där alla inspirationbilder är tagna ur, ser ut så här:



Själva har vi planerat tre stycken uteplatser. Grunden är redan lagd men vi har inte bestämt helt säkert hur själva uppbyggnaden kommer att se ut. Jag har förstås en hel del idéer...

Det största projektet har varit verandan som nu nästan är färdig. Jag vill ha ett stort lantligt bord med sköna stolar (eller fåtöljer) och en bänk med avställningsyta. En rum där vi kan umågs och äta middagar, med plats för många gäster. Ombonat och trevligt. Så småningom kommer det byggas en uteplats nedanför verandan, där vi kommer ha en murad grill, bänk, vattenho och en mindre sittgrupp. Det tredje projektet är en pergola mitt ute på gräsmattan. Där tänker jag mig en dagbädd med mjuka kuddar att sjunka ner i. En plats att läsa, slappa och slumra ljumna sommardagar. Ingen brist på fantasi här inte ;)

Vad mannen säger om det?

Han tycker inte jag är riktigt klok haha!

 och mumlar något om "inredningsböcker och magasin borde förbjudas"...

Va??


Ha en skön fredag!
KRAM

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Carolyn sa...

You have some great inspirations. I think my husband feels the same way about books and magazines!
It will all be lovely when it is done.

Carolyn

A House With A View sa...

Heeeelt rätt Sanna!!! Dina idéer är ju bara så klockrena, hälsa maken det från mig :)) Såååå jättefin inspiration du bjuder på, det gillas verkligen av mig!!! Suuuperfint!!! Jag vill gärna se mer uteplats-mijöer och självklart följa dina (och makens, fniss)!!!

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Vilken härlig bildkavalkad!!

Såna här dagar är ju perfekta att drömma sig bort i sådana böcker :)

Såg blomtrappan nedan, så himla fint med alla blommor och växter.

Ha en mysig kväll!

Kram på dig

Gugis Pärlor sa...

Hihi... jag tror nog också att min man tänker att inte klokt vad de där fruntimren hittar på hela tiden!!?! Dina drömmar och kommande projekt kommer att bli så bra har jag på känn... Trevlig inspiration du bjuder på hela tiden! Jag håller på med en uteplats som jag hoppas blir klar till midsommaren. Inte lätt i den här värmen! Pust... När den är klar blir det bilder på bloggen ;O)

Kram och trevlig helg!

Celestial Charms sa...

Beautiful photographs. I love the hanging glass tealights. That is always so romantic.
Maureen